Motor under vand

HJÆLP MIN MOTOR ER ”DRUKNET”

 

Sådan lød det i mit øre en nat kl. halv tre. Opkaldet kom fra en klubkammerat og det kan nok være jeg vågnede.

 

Tankerne myldrede gennem min hjerne, men jeg fik ud af min kammerat, at motorrummet stod under vand og at han ikke vidste hvorfor.

På havnen havde nogle kloge medlemmer fra havneudvalget indrettet et skur med forskelligt grej, herunder en dykpumpe med slanger. Vi aftalte at han skulle finde dykpumpen frem og rigge den til, imedens jeg fik tøj på og kørte til havnen.

 

Ved ankomsten var situationen, at dykpumpen fungerede men at vandet ikke sank i motorrummet og at vandet nu også havde oversvømmet kahytten.

 

Endnu en behjertet kammerat havde rigget et kraftigt lys til, som gjorde det muligt at vi nu kunne orientere os. Vi undgik ikke at komme i vandet og lede efter årsagen. Mystikken bredte sig, vi kunne ikke finde noget hul i skrog eller kølevandsslanger som var i stykker eller hoppet af. Bundventilen blev lukket hvorefter vandstanden langsomt blev mindre. Faren for at skibet skulle sætte sig på bundet var drevet over.

Efter vandet var pumpet ud gennemgik vi kølevandssystemet til motoren. Fejlen viste sig at være en kontraventil der var knækket og derved kom der saltvandet op til kølevandspumpen, som var en dobbelt pumpe, på fælles akseldrev.

 

Den forreste pumpe var tilsluttet motorens kølevandskreds, som var af gennemstrøms typen, den bagerste pumpe var sumppumpen. For at holde sumppumpen smurt var der vandgennemstrømning imellem pumperne. Her var fejlen, idet der med kombinationen af vandgennemgangen imellem pumperne, sammen med den defekte kontraventil så var der adgang fra havet gennem pumperne og ud i sumpen. Kontraventilen skulle kun lukke op ved sug fra kølevandspumpen, men stammen hvorpå den skulle glide frem og tilbage var knækket og derved lod ventilen vær åben.

 

Nu var fejlen fundet og det egentlige renoveringsarbejde kunne begynde.

 

Motoren var en 8 cylinderet Deutz model 518 med 34 liter olie i sumpen og udstyret med 2 starter, der fungerede i parallel. Gearet var et Reintjes hydraulisk/mekanisk med et indhold af 24 liter olie.

 

Vandet stod op omkring motoren til indsugningsfilterne og havde fortrængt det meste af olien fra både gear og motor. Begge starterne sammen med batterierne og generatoren var under vand! Diesel indsprøjtnings pumpe, der havde sin egen oliebeholdning var også fyldt med saltvand.

 

Vi melder vores firmaer at der var en kritisk situation og at vi tog en fridag, hvilket der var forståelse for.

Alt olien/vand fra gear, motor og dieselpumpen blev pumpet ud og motorrummet nødtørftigt rengjort for olie. Med hånden drejede vi motoren flere omdrejninger således vi var sikre på, at der ikke var trængt vand ind over stemplerne. Havde vandet været over indsugningsfilterne ville det være trukket ind gennem en aller flere åbne indsugningsventiler. Dette var ikke tilfældet motoren kunne frit drejes rundt. Havde der været vand over en eller flere stempler ville den manuelle drejning af motoren havde ”pustet” det ud gennem henholdsvis ind-, eller udstødsventilerne.

 

Her skal lige tilføjes, at vi var meget glade for det beskyttende mørke og skippers kones samlemani der havde efterladt 3 liter sulfo i båden. Det kan ikke undgås at vandet der blev pumpet ud havde et vist indhold af olie, som da dagslyset kom næsten ikke kunne ses længere. Men glade ved situationen var vi ikke. Havnebestyrelsen godtog efterfølgende forklaringen og aksepterede det som force majør.

Brændstof systemet kan normalt tåle at være under vand idet systemet er et lukket system der ikke lader vand(luft) trænge ind, filterne blev drænet og inspiceret uden dette afslørede noget vand.

Imedens dette ubehagelige arbejde stod på var der sendt bud efter en skylle olie. Jeg havde på daværende tidspunkt gode forbindelser til Statoil, hvorfor vi brugte deres skylleolie PROTECTWAY XB 32.

Skylleolien blev hældt på motor gear og dieselpumpen hvorefter det spændende øjeblikket var indrundet VILLE STARTERNE OG BATTERIERNE fungere?

 

Det ville være for meget forlangt af de druknede batterier, at sætte dem til at varme gløderørene hvorfor vi forsøgte at starte direkte uden forglødning.

Miraklet skete begge starterne gik i indgreb og tørnede motoren, som sprang i gang efter få omdrejninger. Havde dette ikke kunnet lade sig gøre måtte starterne have været overhalet, eller endnu bedre ombyttet idet dette ville være hurtigere.

 

Olietrykket på både gear og motor var tilfredsstillende, men generatoren der også havde været under vand afgav ikke strøm.

 

Motoren fik lov at køre indtil olietemperaturen havde stabiliseret sig og havde været stabil i 15 min. hvorefter skylleolien blev pumpet/suget ud igen.

Skylleolien (PROTECTWAY XB 32) er en rustbeskyttelses olie. Typisk anvendes olie til indvendig beskyttelse af hydrauliske systemer, oliesmurte lejer, gearkasser, forbrændingsmotorer, turbiner ect. Produktet anvendes også til stålwire og stålplader, samt til FJERNELSE AF SALTVAND SOM ER TRÆNGT IND I SMØREOLIESYSTEMET PÅ MARINE-ELLER BÅDMOTORER. Olien er tilsat additiver, der forhindrer kondensvand og sure forbrændingsprodukter i at give rustangreb.

Skylleolien holder en viskositet svarende til SAE 10W hvilket gør at den kan anvendes under motorgang i forhøjet tomgang.

 

Frisk olie blev nu hældt på motor, gear og dieselpumpe samtidig med at alle oliefilterne blev skiftet. Starterne klarede endnu en start, selvom det gnistrede som et bedre tivoli fyrværkeri og motor blev igen kørt med olietryk og temperatur som før.

 

En inspektion af olie viste en dejlig lysebrun/gul farve hvorefter vi var tilfredse, der var ikke tegn på mere vand i motoren. Olien fik lov at forblive i brug i 20 timer hvorefter det igen blev skifter sammen med filterne.

Tilbage stod demonteringen af starterne og generatoren og start relæet der gik til renovering og udskiftning af batterierne der jo var fyldt op med saltvand.

 

Batterierne kunne måske have været redet om al syren og vandet var hældt fra og nyt syre påfyldt. Batterierne havde set sine bedste dage hvorfor beslutningen blev at skifte dem. Kontraventilen blev skiftet til en mere robust type og maskinrum, motor og kahytten blev grundigt rengjort.

Ledningsnettet, i motorrummet og på motoren, samt motor og gearkablerne der havde været i forbindelse med vandet blev adskilt, tørret og sprøjtet med W40. Der var ingen synlige skader.

Efterfølgende accepterede Bådens kaskoforsikring at dække de direkte omkostninger, idet defekten faldt ind under en pludselig opstået hændelse, som ikke kunne have været forudsagt. På grund af vores resolutte indgriben havde vi minimeret skadens omfang, hvorfor forsikringsselskabet undlod at opkræve selvrisiko.

 

Læren af denne hændelse kan uddrages forskelligt, men jeg mener følgende er vigtigt og viste sig at medvirke til det gode resultat:

     Havnens beredskab var intakt (Dykpumpe og projektør lys)

     Kendskab til motorens kølevands konstruktion.

     Kendskab til procedure ved ”druknet” motor

     Kendskab til skylleolie

 

Viljen, og evnerne til at gribe til handling er naturligvis også væsentlig. Er dette ikke til stede, kontakt da en professionel. Det vil være billigere end en rusten og defekt motor!

Jeg har her fortalt om et Statolie produkt, men alle olie kompagnier har tilsvarende produkt. Produktet kaldes også i daglig tale for BOREOLIE.

 

Ordet skylleolie bruges også om et tilsætnings additiv der sælges under forskellige handelsbetegnelser. Disse skylleolier kan ikke anvendes til en druknet motor, men kan anvendes som et rensende produkt der tilsættes olien nogle timer før et regulært olieskift. Additivet forsøger nu at rense olieaflejringer i oliekanalerne og derved skabe bedre gennemgang for oliestrømmen i motorens oliekanaler.

Fabrikanterne hævder at også ”fastsiddende” forbrændingskoks vil blive opløst og alt skidtet komme med ud ved det ordinære olieskift.

 

Noget er der jo nok om snakken. Personligt holder jeg mig til regelmæssige olieskift og anvende en god motorolie, som foreskrevet af fabrikanten. Er det en meget gammel motor kan det sagtens hænde, at oliekvaliteterne nu er forbedret. Her anbefaler jeg at kontakter motorfabrikanten/importøren for opdatering inden man laver nogen ulykke.

 

Bent Hansen

DFU bestyrelsesmedlem   

 

 

Relaterede artikler

Ingen kommentar

Du kan skrive første kommentar.

Skriv en kommentar

Indtast venligst dit navn. Venligst indtast en gyldig E-mail Venligst indtast besked.