Gode råd ved køb af båd

Skal du ud og kigge på anden båd, så er her et par råd:


Det kan såmænd være vanskeligt nok at beslutte sig for, hvilken bådtype man egentlig kunne tænke sig, for der har aldrig været flere brugte både til salg end netop i disse år. Udvalget af brugte både er ganske enkelt overvældende.
Vi bilder os ikke ind, at vi kan rådgive om valg af brugt båd; dertil er behovene for forskellige og mulighederne for mange. Til gengæld ved vi, at der ofte opstår tvister og uenighed EFTER en brugtbådshandel og her kan meget besvær undgås ved udvisning af rettidig omhu.


Vi har spurgt plast- og apteringsbådebygger Tim Jørgensen fra Yacht-Pool Danmark om, hvad man helt konkret skal være opmærksom på, når man kigger på brugt sejlbåd.
Vi har fået følgende svar:
Som udgangspunkt er det altid en god idé, at alliere sig med en sagkyndig.
Der findes et antal bådkonsulenter rundt om i landet, der stort set ikke beskæftiger sig med andet end brugte både. En del af disse konsulenter arbejder også som taksatorer og havarikonsulenter, så de har et særdeles indgående kendskab til, hvad der skal kigges efter. Det koster typisk i omegnen af 3.000 kr. af få en båd besigtiget, så hvis der er tale om en båd til flere hundrede tusind, er omkostningen til en bådkonsulent uden betydning.
Man kan naturligvis også alliere sig med en bådebygger, skibstømrer eller lignende; sådan nogle fyre findes i alle afskygninger på landets bådværfter.
Man behøver selvfølgelig ikke komme slæbende med en konsulent, hver gang man skal se en båd. Der skal som oftest kigges på et antal både og man kan såmænd sagtens selv grovsortere i tilbuddene først og så medbringe en ven, når man for alvor overvejer at købe en bestemt båd.


Båden skal besigtiges på land. Acceptér ikke hvis sælger siger, at det “ikke lige kan lade sig gøre at få båden på land”. Selvfølgelig kan det dét og omkostningen er minimal i forhold til omkostningen til osmosereparation, reparation af gamle grundstødningsskader, udskiftning af rorlejer osv. osv.
Læg ud med at gå en gang rundt om båden.
Tjek om båden står i original og énsfarvet gelcoat. Nuanceforskelle, matte områder ell. lign. tyder på tidligere reparationer. Hvis båden er sprøjtelakeret, skal der være en rigtig god forklaring på hvorfor. Båden er født med et gelcoatlag, der er beregnet til at holde i hele bådens levetid, med et minimum af vedligeholdelse.
Der er sjældent objektive grunde til at sprøjtelakere en båd og der kan gemme sig alt muligt under malingen.
Kig grundigt på samlingen mellem køl og skrog. Er der rustudtrædninger? Bemærk, at samlingen mellem køl og skrog godt kan ligge 20 – 30 cm. nede på “kølen”, da den øverste del af “kølen” ofte er en del af glasfiberskroget.
Er der tegn på gamle reparationer?
Kig på nederste forreste hjørne af kølen. Er der tegn på buler eller reparationer efter grundstødning?
Bank skroget igennem hele vejen rundt om kølen. Brug en lille træhammer eller enden af en sammenfoldet trætommestok. Er laminatet sundt eller ændrer lyden sig visse steder? Vær særlig koncentreret i området lige agten for kølen.
Kig undervandsskroget grundigt efter. Er bundmalingen i orden eller er den afskallet? Er alle zinkanoder i orden? Er der tegn på osmose (det viser sig som små blærer, der godt kan være hårde i overfladen).
Tag fat i roret og rok med det, frem og tilbage, fra side til side og op og ned.
Er der slør i lejerne? Er fugen omkring rorbrønden i god stand eller fugter det omkring rorbrønden? Kig roret grundigt efter, særligt nedefra. Har det været på grund?
Gå op i båden. Løft ALLE dørkplader og kig området omkring kølen GRUNDIGT efter. Det er særligt hér, du skal finde spor efter tidligere grundstødninger.
Er der revner omkring bundstokke? Er der andre spor efter grundstødning? Er der spor efter gamle reparationer? Er topcoaten original og i eksakt samme farve som topcoaten andre steder indvendigt? Bank igen området igennem med træhammeren (tommestokken). Lyder det “hårdt” (sundt)?
Kig grundigt på befæstigelsen af apteringen omkring kølen, særligt på de langsgående skot (køjeforrammerne). Er der løst laminat? Er træet tørt og uden misfarvninger (som ville være et tegn på, at der på et tidspunkt har stået vand i båden)?
Løft alle køjebunde op og kig efter tidligere reparationer, løst laminat, misfarvet træ mv.
Kig i motorrummet. Er det rent og pænt? Er motoren tæt for olie? Sidder motorrumsisoleringen fast overalt?
Spørg til service. Hvornår er olie og filter sidst skiftet? Hvornår er gummibælgen omkring sejldrevet skiftet? Hvornår er kølevandsimpelleren skiftet?

Hvis motoren er ferskvandskølet, så tjek ekspansionsbeholderen. Er væskestanden i orden? Er der olie i kølervæsken (utæt toppakning)? Træk oliepinden i gearkasse/drev. Ser olien rimelig ud og er oliestanden i orden? Kig på øvrige installationer. Er slanger mv. pæne og i orden? Er ledningsnettet intakt eller
har der været rodet med det?
Det er en fordel, at båden er afrigget ved besigtigelsen, for så kan man i ro og mag kigge riggen grundigt efter i sømmene. Selvfølgelig kan det da lade sig gøre at inspicere riggen fra en bådsmandsstol, men det er nu langtfra lige så komfortabelt og grundigheden bliver formentlig derefter. Sørg i hvert fald for, at båden er rigtig godt afstivet inden du lader dig hejse op!
Se riggen efter. Er riggen generelt i pæn stand? Er der korrosion? Er der løse nitter? Er der løse kordeler?
Åbn alle kistebænke. Kig igen efter gamle reparationer, løst laminat og fugt.
Kig ved samme lejlighed på rorbrønden indefra. Ser det fornuftigt ud?
Er sceptre og pulpitter løse? Er der tegn på utætheder omkring disse?
Er der tegn på utætheder ved skylights og beslag?
Hvis alt dette er acceptabelt, kan det betale sig at kigge på båden som helhed.
Bærer båden generelt præg at, at den er blevet godt vedligeholdt?
Er elektronikken up-to-date eller er det noget gammelt skrammel? Husk på,
at det er kostbart at udskifte elektronik ligesom “arrene” efter det gamle er svære at fjerne.


Hvor gamle er sejlene? Hvordan ser de ud? Kan det passe?


– og herefter handler det vel egentlig bare om, hvorvidt prisen passer i forhold til bådens udstyrs- og vedligeholdelsesstand. Dét er alene en smagssag og skal ses i sammenhæng med, hvad der ellers er til salg. Hvis der er mangler, så skriv dem på en liste straks! Forlang at manglerne bliver rettet inden du køber
båden. Det er fristende at acceptere et eller andet nedslag, men husk at der er risiko for, at problemet er langt større end du kunne se på overfladen. –


Når du er nået hertil er det fristende at stikke labben frem og få handlen lukket.
Lad være, for det er nu bådkonsulenten kommer ind i billedet. Husk det!
Endelig skal du huske på, at der er MANGE både til salg, så du skal ikke være ked af at gå væk fra en båd, hvis du ikke er helt sikker på, at det er den rigtige for dig!

Relaterede artikler

Ingen kommentar

Du kan skrive første kommentar.

Skriv en kommentar

Indtast venligst dit navn. Venligst indtast en gyldig E-mail Venligst indtast besked.